Rabu, 4 Jun 2008

Alasan solat jamak, qasar

ANDA MUSYKIL DR.MASHITAH JAWAB
bersama Datuk Dr Mashitah Ibrahim,
Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri

Soalan

BARU-BARU ini saya mendengar temubual seorang pensyarah agama di radio. Menurut pensyarah sebuah institusi pengajian Islam itu, umat Islam boleh mengerjakan sembahyang jamak di luar waktu musafir.

Perkara ini turut diamalkan ketika zaman Rasullullah dulu tanpa sebarang sebab tertentu. Malah, ia juga diamalkan beberapa sahabat Rasulullah.

Dalam temuramah itu pensyarah berkenaan berkata, seseorang itu dibolehkan solat jamak dalam keadaan tertentu seperti mesyuarat yang terlalu lama (dari Zuhur hingga Maghrib), peniaga pasar malam (kerana pada Maghrib dan Isyak adalah waktu puncak dan paling ramai pelanggan) atau tuan rumah yang mengadakan kenduri kahwin, asalkan ia tidak dilakukan selalu atau dijadikan kebiasaan.

Bahkan, orang yang pergi ke pesta buku (dengan tujuan mencari ilmu) juga dibenarkan solat jamak walaupun di tempat berkenaan disediakan surau.

Persoalannya, bagi peniaga pasar malam, mereka bukan berniaga hanya sehari dalam seminggu tetapi boleh dikatakan setiap hari di lokasi berbeza. Adakah mereka boleh melakukan jamak setiap hari?

Bahkan pensyarah berkenaan menggesa Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa yang membolehkan perkara ini dan kita tidak seharusnya terlalu ‘rigid’ dengan mazhab Syafie saja. Katanya, kita sepatutnya turut mengaplikasikan mazhab lain dalam soal memudahkan solat.

Beliau berkata, ia bukan pendapat sendiri tetapi bersandarkan hadis dan sejarah Islam. Malah, bukan untuk memperlecehkan solat, sebaliknya memudahkan umat Islam menunaikan solat yang secara tidak langsung meningkatkan kesedaran kepentingan solat.Apa pandangan Datuk dalam soal ini? Apakah hadis yang membolehkannya?

Hafidz
Shah Alam, Selangor

Jawapan

Islam agama mudah, tetapi tidak boleh dipermudahkan. Islam memudahkan seseorang itu bersolat dengan menjadikan waktu solat yang panjang iaitu istilahnya ‘muwasak’, bahkan jika tidak mampu kerana uzur dan sebagainya boleh duduk sehingga berbaring.

Bagaimanapun, jangan kita mempermainkan agama dengan mencipta sendiri alasan lain. Alasan yang disebutkan seperti mesyuarat panjang, berniaga dan kenduri bukan alasan yang mengharuskan solat jamak dan qasar.

Rujuk kembali pada asal usul solat ini disyariatkan dan tiada seumpamanya disebutkan.

Dalam masalah ibadat, kita tidak boleh mengubah apa-apa yang disyariatkan. Berbeza dalam hal selain ibadat, masih ada ruang untuk ijtihad.