Rabu, 4 Jun 2008

Bantuan untuk saudara baru

ANDA MUSYKIL DR.MASHITAH JAWAB
bersama Datuk Dr Mashitah Ibrahim,
Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri

Soalan

DALAM ruangan Dang Setia Metro Ahad keluaran 30 Mac lalu, saya membaca kisah sedih mengenai seorang mualaf yang kembali ke agama asal selepas menjalani hidup yang penuh seksa, termasuk mendapat layanan buruk masyarakat Islam dan pegawai di jabatan agama.

Dalam suratnya, beliau bercerita mengenai kisah memalukan apabila ada orang kampung mempersoal hasratnya memeluk Islam hanya kerana dia makan daging babi, sedangkan bagi orang bukan Islam tiada halangan untuk makan apa yang diingini.

Malah, saya sedih dan geram membaca aduannya mengenai pegawai jabatan agama menuduh mualaf tidak mahu berusaha, sebaliknya hanya mengharapkan bantuan kewangan.

Saya pernah membaca bahawa saudara baru memang layak dan berhak mendapat bantuan kewangan tanpa mengira status ekonomi mereka sebelum memeluk Islam.

Saya ingin tahu, jika mereka berhak, mengapa perkara seperti itu terjadi? Apakah fungsi sebenar bantuan kewangan itu dan berapa lama ia diberi?

Adakah jabatan agama menentukan tempoh itu atau ia dibuat berdasarkan kedudukan kewangan seseorang saudara baru?

Saya harap masalah ini dapat dijelaskan supaya perkara menyedihkan itu tidak berulang lagi.

ASZ
Kuala Lumpur

Jawapan

Islam agama yang dianuti kerana keindahannya dan kebenarannya. Justeru, tiada paksaan dalam menganutnya.

Seseorang yang ingin memeluk Islam sebaik-baiknya menilai Islam daripada intipatinya, bukan penganutnya kerana tidak dapat dinafikan ada yang tidak baik.

Kereta yang baik tidak boleh dinafikan kebaikannya hanya kerana pemandunya cuai. Saudara baru layak diberi bantuan kerana mereka, termasuk dalam asnaf yang layak menerima bantuan dan zakat.

Selama mana bantuan diberi bergantung pada keadaannya. Namun, kita harap mereka tidak mengambil kesempatan. Umat Islam juga wajib membantu saudara bantu untuk menghayati Islam itu sendiri.