Rabu, 4 Jun 2008

Mukadimah zina haram

ANDA MUSYKIL DR.MASHITAH JAWAB
bersama Datuk Dr Mashitah Ibrahim,
Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri

Soalan

SAYA berumur 31 tahun dan masih bujang. Awal tahun ini saya berkenalan dengan seorang lelaki dan kini mulai sayang padanya.

Dalam perkenalan ini kami pernah ‘bermesra’, tetapi tidak sampai melakukan ‘perkara’ itu. Setiap kali diajak untuk ‘ringan-ringan’, saya menolak dengan baik.

Saya takut mengenangkan segala kemungkinan yang berlaku jika terus berkawan dengannya. Kini saya mendekatkan diri dengan agama dan berasa sangat berdosa. Sekarang saya berasa lebih tenteram dan tenang.

Yang menghantui saya ialah, adakah Allah akan mengampuni dosa saya? Adakah jodoh saya lambat kerana perbuatan itu? Jika mengikut gerak hati, saya rasa akan bertemu jodoh juga. Bolehkah saya mengikut gerak hati? Bolehkah saya bertemu jodoh dengan orang yang boleh membimbing saya?

Anne
Kuala Lumpur

Jawapan

Zina perbuatan haram dan dosa besar, mukadimah zina dan perbuatan yang boleh menyumbang pada zina juga diharamkan.

Jika sudah melakukan dosa, hendaklah segera memohon ampun dan bertaubat. Hadis Rasulullah SAW menyebut bahawa ‘sebaik-baik orang berdosa ialah yang bertaubat’.

Ertinya, baginda menggalakkan orang yang melakukan kesalahan segera memohon ampun. Jika memohon ampun daripada Allah, kita hendaklah yakin Allah Maha Pengampun dan Maha mengasihani pada hamba-Nya.

Jodoh termasuk sebahagian daripada rezeki Allah. Berdoa pada Allah dan berusaha semoga Allah mempercepatkan jodoh saudari.