Rabu, 4 Jun 2008

Status anak angkat kekal

ANDA MUSYKIL DR.MASHITAH JAWAB
bersama Datuk Dr Mashitah Ibrahim,
Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri

Soalan

BEBERAPA tahun lalu saya mengambil seorang anak angkat lelaki. Ketika umurnya tiga tahun, saya menukar nama ibu bapa kandungnya kepada nama ibu dan bapa angkat sekarang (saya dan suami).

Ada orang mengatakan tidak boleh, tetapi ada yang kata boleh jika nama anak berkenaan disambung terus dengan nama bapa angkat tanpa meletakkan bin atau binti (menjadi sebahagian daripada namanya).

Apakah tindakan saya salah? Jika ya, apa harus saya lakukan? Bagaimana dengan solat dan amalan yang saya lakukan selama ini? Adakah dosa saya akan diampunkan Tuhan?

INSAN KEBINGUNGAN
Seremban

Jawapan

Status anak angkat sampai bila-bila tidak akan menjadi anak sendiri. Islam melarang perbuatan menukar nama bapa sendiri kepada nama bapa angkat.

Anak angkat perlu tahu kedudukan dia yang sebenar kerana ia membabitkan soal harta, aurat, wali dan sebagainya.

Jika melakukan kesalahan kerana kejahilan mengenai hukumnya sebelumnya segera memohon ampun dan membetulkan keadaan. Insya-Allah, Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.