Rabu, 4 Jun 2008

Si jahil permain hukum

ANDA MUSYKIL DR.MASHITAH JAWAB
bersama Datuk Dr Mashitah Ibrahim,
Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri

Soalan

BANYAK kali saya membaca kenyataan orang yang terbabit dalam dunia hiburan supaya masyarakat tidak mempersoal tindakan mereka bergaya dan berpakaian seksi walaupun tahu ia dilarang dalam agama.

Lebih sedih, ada yang berkata ia (bentuk badan cantik) anugerah Tuhan yang patut dibanggakan dan kerana itu ia seolah-olah menjadi lesen untuk ditunjukkan kepada seluruh masyarakat sementara usia masih muda.

Mungkin mereka tidak sedar teguran masyarakat timbul daripada rasa kurang senang dan kasih sesama manusia, terutama saudara seagama, supaya golongan itu tidak terlalu jauh tersimpang daripada peraturan yang ditetapkan agama.

Ada juga tidak segan silu berkata usah persoalkan isu dan hukum agama dalam tindak tanduk kehidupan dan cara mereka cari makan.
Apa yang dikhuatiri ialah, tindakan ‘public figure’ seperti mereka boleh mempengaruhi golongan muda, terutama yang menjadikan artis sebagai idola. Apa pendapat Datuk dalam perkara ini?

HILL
Kuantan, Pahang

Jawapan

Hadis Rasulullah SAW menyebut: “Barang siapa membuat contoh baik, dia mendapat pahalanya dan juga mendapat pahala orang yang mengikutnya sedikitpun tidak akan dikurangkan, begitulah juga orang yang buat contoh buruk akan mendapat dosa dan menanggung juga dosa orang yang mengikutnya sedikit pun tidak dikurangkan dosa itu.”

Jika menjadi idola dan ikutan, mereka harus berhati-hati supaya tidak sama memikul dosa contoh tidak baik. Yang baik itu jelas dan yang buruk itu juga jelas.

Dengan anugerah akal yang diberi Allah, Nabi Muhammad SAW memberi panduan: “Jangan menjadi pak turut yang mengikut tanpa ilmu. Jika orang membuat baik, ikutlah dan jika orang membuat keburukan, jauhilah.”