Rabu, 4 Jun 2008

Akad jual beli

ANDA MUSYKIL DR.MASHITAH JAWAB
bersama Datuk Dr Mashitah Ibrahim,
Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri

Soalan

SAYA membaca bahawa rukun jual beli ada tiga, iaitu ada penjual dan pembeli, barang dan akad. Bagaimanapun kebanyakan orang, termasuk saya, jarang menyebut akad pembelian. Saya ingin tahu, adakah sah urusan jual beli tanpa menyebut akad berkenaan? Adakah barang, terutama barang makanan, halal dimakan jika tidak menyebut akad jual beli?

MAN
Klang

Jawapan

Memang benar jual beli mempunyai tiga rukun yang disebutkan, iaitu penjual dan pembeli yang sihat akal, barang yang harus diniagakan dan ijab kabul. Jual beli hukumnya harus dan ia manifestasi penukaran harta berdasarkan rela dan kesepakatan.

Ijab adalah perkataan penjual untuk melepaskan barangnya dan kabul pula ucapan pembeli tanda menerima. Ijab kabul adalah manifestasi keredaan dan kerelaan kedua-dua pihak. Ia tidak merlukan pernyataan khusus.

Ia mungkin berlaku melalui pernyataan kata-kata atau tulisan atau keredaan kedua-dua pihak. Hadis Rsulullah SAW menyatakan: “Sesungguhnya jual beli itu sah jika suka sama suka.”

Begitu juga hadis lain yang menyebut: “Dua orang yang melakukan jual beli boleh memilih meneruskan jual beli atau tidak jika kedua-duanya belum berpisah daripada tempat akad.” Semua ini menyatakan jual beli adalah sah, halal melalui keredaan kedua-dua pihak.