Khamis, 5 Jun 2008

Gagal kerana tidak tahu memainkan peranan

BERSAMA DR.MOHD ISMAIL TAMBI
Artikel Original - tidak disunting!

Pernahkah kita membayangkan bagaimanakah keadaan wanita yang tidak dapat mensesuaikan diri dengan pasangannya untuk melakukan hubungan seksual hanya disebabkan dia tidak tahu cara untuk memberi kerjasama kepada suami.

Apabila suami mula hendak menyalurkan ereksi, wanita itu tidat dapat memberi ruang untuk memudahkan kemasukkan ereksi suami kedalam faraj. Dia tiba tiba merasa kekuk, mengalami perasaan gemuruh dan rasa tidak selesa atau sakit jika pasangan menyondolkan ereksi kemaluannya yang dia cengkam atau tercengkam tanpa kawalannya (vaginismus).

Dia tidak tahu yang hubungan kelamin melibatkan kemasukkan ereksi kedalam faraj dan dia tidak tahu yang dia yang mengawal faraj dan bukan suaminya. Selain itu, dia juga sebenarnya perlu melegakan faraj ketika suami hendak menyalurkan zakar kedalam farajnya!

Ini kerana, selagi dia tidak diberi petunjuk atau caragaya tentang teknik persetubuhan sama ada dari suami yang arif atau mendapat bantuan kaunselor atau terpaksa berjumpa doctor sexologist, maka selagi itu dia tidak akan dapat menyempurnakan tanggungjawapnya.

Dia akan mendiamkan diri dan mungkin beranggapan yang suaminya tidak tahu atau gagal untuk melakukan persetubuhan kerana untuknya suami yang memainkan peranan penting dan dia hanya ikut sahaja kehendak suami (tetapi tanpa memahami yang dia juga perlu memainkan peranannya untuk menjayakan hubungan seksual dengan suami dengan memberi kemudahan kepada suami ketika suami hendak menyalurkan zakar yang erek itu kedalam faraj, dengan cara melegakan pembukaan faraj dan dengan tidak mencengkamkan faraj atau tidak kemut dan dia sendiri yang memasukkan zakar kedalam pembukaan faraj kerana dia yang mengawal farajnya dan bukan suami!)

Dalam hal ini, saya pernah mengendalikan sebanyak 7 hingga 8 kes seminggu berhubungkait dengan pasangan yang gagal untuk melakukan persetubuhan dan kes yang terpanjang yang gagal untuk bersetubuh ialah 13 tahun. Sebilangan besar dari kes tersebut berpunca daripada wanita yang gagal untuk memainkan peranan kerana perasaan seriau dan tidak tahu melegakan pembukaan faraj. Jadi setiapkali suami hendak memasukkan zakar kedalam faraj, cengkaman faraj yang berlaku adalah di luar kawalan isteri. Keadaan ini dikenali sebagai ‘vaginismus’.

Dengan beberapa kaedah rawatan yang diberi, wanita itu akhirnya dapat meningkatkan ketabahan diri dan dengan hati yang cekal dapat membantu suaminya menyalurkan ereksi suami kedalam faraj. Kini wanita itu telah hamil.