Khamis, 5 Jun 2008

Mati pucuk akibat kurang keyakinan diri!

BERSAMA DR.MOHD ISMAIL TAMBI
Artikel Original - tidak disunting!

Terdapat juga lelaki yang mampu mencapai ereksi dan kemudiannya gagal untuk mencapai ereksi kerana hilang kepercayaan diri atau keyakinan diri.Ini berlaku akibat kegagalannya untuk melakukan persetubuhan dengan isteri. Masalah sebenar ialah isteri yang tidak tahu memainkan peranan untuk memudahkan kemasukkan zakar kedalam faraj. Setiap kali dimencuba dia rasa macam ada benda menghalang dibahagian kemaluan isteri. Jadi atas sebab yang sedemikian yang berulangkali berlaku maka dia langsung tiada keyakinan diri dan langsung mengalami mati pucuk.Mati pucuk yang sedemikian juga dikenali sebagai mati pucuk sekunder sekunder!

Saya pernah mengendalikankes yang sedemikian.Lelaki itu berjumpa saya den memaklumkan yang dia gagal untuk melakukan persetubuhan semenjak berkhawin dan kini telah masuk bulan keenam perkhawinannya dan dai masih gagal untuk melakukan hubungan kelamin dengan pasangan.

Kali kedua dia berjumpa saya, isterinya ikut bersama dan dari penjelasan mereka berdua ternyata yang masalahnya berpunca dengan isteri tidak memainkan peranan untuk memudahkan kemasukkan zakar kedalam faraj. Oleh kerana dia menganggap yang dia yang perlu memainkan peranan utama makan dia salahkan dirinya kerana tidak dapat memasukkan zakar kedalam faraj.

Setiap kali dia mencuba ejakulasi berlaku diluar faraj. Selepas penjelasan diberi kepada mereka berdua,barulah mereka sedar yang mereka berdua perlu berkerjasama untuk menjayakan hubungan seksual, bukan suami yang memikul tanggungjawab tersebut seorangan dan isteri buat tidak tahu!

Saya banyak mengendalikan kes saperti yang saya telah huraikan sebentar tadi dan sebilangan kes tersebut berjaya diselesaikan dan ada juga kes yang gagal untuk diselesaikan.Yang mustahak ialah untuk kedua dua pasangan mendapat bantuan bersama walau pun hanya satu pasangan sahaja yang mengalami masalah.Pasangan yang tidak mengalami masalah boleh dapat memahami dilemma pasangan yang bermasalah dan dia akan perihatin kepada dilema pasangannya dan akan terbuka hati untuk membantunya.

Masalah seksual masalah pasangan kelamin dan memerlukan kerjasama mereka berdua untuk menjayakan hubungan keintiman dengan sempurna dan saksama.