Selasa, 13 Mei 2008

Rasa pedih bersama suami selepas keguguran

PAKAR SAKIT PUAN bersama Dr. Adilah Ahmat

Soalan

SAYA berusia 24 tahun dan sudah berkahwin. Pada Disember 2006, saya mengalami keguguran.

Walaupun sudah lebih setahun, saya masih berasa pedih apabila bersama suami. Doktor menyatakan rahim saya bengkak dan akan pulih dengan sendiri.

Kitaran haid saya berjalan seperti biasa dan tiada masalah. Apakah keguguran itu menyebabkan saya rasa pedih bila bersama suami? Apakah yang harus saya lakukan?

NOR
Taman Imigresen, Johor Bahru.

Jawapan

SESEORANG yang keguguran lebih setahun jarang mengalami masalah seperti anda. Pedih apabila bersama mungkin disebabkan luka pada pintu rahim akibat kesan prosedur dilation & curettage (D&C), jika ada dilakukan, namun ia tidaklah kekal untuk tempoh lama.

Anda dinasihati menjalani pemeriksaan dalaman untuk memeriksa keadaan faraj dan pintu rahim. Pada masa sama, ujian pap smear boleh dilakukan.

Bengkak rahim juga mempunyai beberapa punca, anda mungkin ingin bertanya doktor anda lebih lanjut mengenai apa yang dimaksudkan dengan bengkak rahim.