Khamis, 22 Mei 2008

Paparan laptop jadi kabur

SOAL JAWAB IT bersama Bakhtiar Abdul Hamid

SOALAN
Saya ada satu permasalahan mengenai Windows, saya pernah membawa komputer laptop ke dewan kuliah dan menyambungkannya ke sambungan pemapar LCD di dewan itu.

Apa yang terjadi selepas sambungan itu, paparan Windows laptop saya menjadi kabur dan ikon-ikonnya nampak lebih besar daripada biasa.

Selepas dimatikan dan dihidupkan semula laptop itu, ia masih dalam keadaan yang sama.

Banyak teknik sudah digunakan untuk memperbaikinya seperti masuk pergi ke ‘graphic properties’ (klik kanan di desktop) untuk mengubah warna di ‘colour correction’. Tapi, Windows saya masih kabur dan tidak seperti biasa.

Faktor itu menjejaskan ‘mood’ saya membuat tugasan dan diharap tuan dapat membantu menyelesaikan masalah ini.

Siti Nuraisah


JAWAPAN

Berdasarkan penjelasan anda itu, besar kemungkinan resolusi skrin sudah ditukar secara tidak sengaja.

Untuk mendapatkan semula ketetapan asal atau meninggikan resolusi skrin anda itu, cuba langkah berikut:

- klik kanan di Desktop > Properties

- klik Settings

- pilih resolusi tertinggi yang anda dapati di paparan "Screen resolution"

- klik OK dan OK sekali lagi jika semuanya berjalan lancar.