Ahad, 11 Mei 2008

Darah masih keluar selepas 40 hari keguguran

PAKAR SAKIT PUAN bersama Dr. Adilah Ahmat

SAYA berumur 29 tahun dan mengalami keguguran setelah 16 minggu hamil. Selepas 40 hari keguguran, darah masih keluar.

Waktu keguguran itu, bayi saya keluar dengan sendirinya dan selepas itu saya dimasukkan ke hospital untuk mengeluarkan tembuninya.

Masalahnya kini, darah itu masih keluar sedikit demi sedikit tetapi tidak berbau. Saya inginkan kepastian sama ada ia sesuatu yang normal atau mungkinkah saya menghadapi sebarang komplikasi?

SITI,
Kuantan, Pahang

ANDA dinasihatkan berjumpa semula doktor anda untuk pemeriksaan mengesan kemungkinan anda mengalami jangkitan lapisan dalaman rahim (endometritis), antibiotik dijangka dapat merawat keadaan ini.

Kemungkinan sisa kandungan masih tidak keluar sepenuhnya lazimnya jarang memandangkan sudah lebih sebulan anda keguguran, namun ia masih boleh berlaku.

Pemeriksaan fizikal dan ultra bunyi dapat mengesan masalah yang dialami. Kemungkinan penyakit kandungan partial molar juga perlu diberi perhatian. Berjumpalah doktor untuk pemeriksaan.