Sabtu, 10 Mei 2008

Air kencing berbuih

DOKTOR SAKIT TUAN
bersama Dr.Ismail Thamby


SAYA berusia 38 tahun. Saya sering mengalami masalah air kencing yang berbuih. Bagaimana masalah itu berlaku dan adakah ia membahayakan kesihatan?


SHAM
Pedas, Negeri Sembilan



Air kencing adalah bahan kotoran yang keluar daripada hasil tapisan buah pinggang. Jika banyak protein tercicir keluar dari buah pinggang, air kencing menjadi keruh dan kelihatan berbuih.

Protein biasanya tidak keluar dari buah pinggang kecuali sistem penapisan buah pinggang terganggu seperti keradangan sistem penapisan yang dikenali sebagai glomerulitis atau glomerulonephritis.

Masalah kesihatan dapat dikesan daripada air kencing. Pada zaman dulu, pakar perubatan mengenali kencing manis dengan membiarkan air kencing di lantai dan meneliti jika ada semut, ia memberi gambaran kandungan glukosa tinggi dalam air kencing.

Kadangkala air kencing dirasa atau dicium untuk mengenali penyakit tertentu saperti takungan ‘ketones’ hasil daripada metabolisme lemah untuk tenaga jika glukosa tidak dapat digunakan badan. Bau ‘ketones’ wangi dan rasanya juga manis.

Saya cadangkan anda menjalani ujian air kencing untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi.